Rola aktywności fizycznej w odchudzaniu

Jaka jest rola aktywności fizycznej w odchudzaniu?

Według najnowszych badań prowadzimy zbyt siedzący tryb życia. Wyeliminowaliśmy większość ćwiczeń fizycznych, dzięki którym krew przepływała szybciej, kiedy byliśmy młodsi; a właśnie to utrzymywało naszych przodków w dobrej kondycji. Dobrze byłoby powrócić do aktywności fizycznej z czterech przyczyn:
1. Ruch spala kalorie. Każdy ruch, który zrobisz, czy jest to mrugnięcie okiem, czy podniesienie wielkiego fortepianu, powoduje spalanie kalorii. Im więcej się ruszamy, tym więcej spalamy kalorii.
2. Regularna aktywność fizyczna przyspiesza twój metabolizm. Kalorie spalane są szybciej, nie tylko podczas ćwiczeń, ale jeszcze przez pewien czas potem.
3. Aktywność fizyczna pomaga utrzymać mięśnie w dobrej kondycji. Tkanka mięśniowa ma szybką przemianę materii i spala kalorie jeszcze lepiej niż tkanka tłuszczowa. Jeżeli twoje mięśnie słabną z braku aktywności, twój organizm spala mniej kalorii na godzinę.
4. Aktywność fizyczna pomaga zmniejszyć apetyt.

Dwudziestominutowe ćwiczenia przed obiadem redukują nieco apetyt. Odnosi się to zwłaszcza do sportów silnie rozgrzewających, jak tenis, bieganie czy taniec. (U niektórych ludzi apetyt wzrasta po sportach „spokojnych” jak pływanie.) Wydaje się jednak, że otyli nie doświadczają, niestety, prawie wcale lub wcale tej redukcji apetytu, a więc prawdopodobnie jest to mechanizm, który pomaga ludziom utrzymać szczupłą sylwetkę, a nie schudnąć.
Uprawianie sportu przynosi poza tym wiele innych korzyści – od zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka, poprzez uniknięcie dolegliwości serca, do zwiększenia energii i spokojniejszego podejścia do życia. Odkryjesz, że śpisz znacznie mocniej, gdy twoje ciało zmęczone jest ćwiczeniami, a to z kolei da ci miłe poczucie, że dbasz o siebie. Chronicznie zmęczeni ludzie pozwalają sobie na wiele odstępstw od zdrowych zasad, w tym na jedzenie niezdrowej żywności, czego nie robiliby, gdyby byli wypoczęci.
aktywność fizyczna w odchudzaniu
Jak dużo ćwiczyć?

Zacznijmy od półgodzinnego spaceru codziennie lub -jeżeli wolisz – godzinnego trzy razy w tygodniu. Wybierz takie miejsce spaceru, które najbardziej lubisz. Rozkoszuj się widokami, zapachem, odgłosami. Zamiast spaceru możesz oczywiście zastosować inny rodzaj ćwiczeń, Podajemy kilka przykładów aktywności fizycznej oraz liczbę kalorii, spalanych podczas ich wykonywania.

półgodzinny żwawy spacer 120 kalorii
półgodzinna wolna jazda rowerem 140 kalorii
półgodzinna gra w ping-ponga 210 kalorii
pół godziny pływania 240 kalorii
pół godziny joggingu (lekkiego biegu) 284 kalorii
godzina pracy w ogródku 300 kalorii
godzina tenisa 456 kalorii

Najważniejsze, żeby cię to bawiło! Wybierz coś, co lubisz. Jeżeli kochasz taniec, pracę w ogródku, jazdę rowerem, bieg z psem, energiczny spacer w lesie, to rób to! Jeżeli możesz, weź ze sobą przyjaciela. Traktowanie sportu jako zabawy towarzyskiej zmniejsza chęć powrotu do siedzącego trybu życia. W pracy zamiast z windy korzystaj ze schodów. Jeżeli masz dostęp do klubu sportowego, wybierz sobie te dyscypliny sportu i aktywności fizycznej, które sprawiają ci przyjemność. Stara gimnastyka uległa zmianie w środowisku, które uczyniło ze sportu zabawę i przystosowało go do indywidualnych upodobań.
Zaczynaj powoli, zwłaszcza jeśli od dłuższego czasu prowadziłeś siedzący tryb życia. Jeżeli jesteś już po czterdziestce, masz problemy ze stawami lub przechodziłeś jakąś chorobę, porozmawiaj najpierw o swoich planach z lekarzem. I pamiętaj, uprawiaj ten sport, który naprawdę sprawia ci przyjemność. Jeżeli byłeś na diecie niskokalorycznej, powinieneś przerzucić się na niskotłuszczowe, wysokowęglowodanowe menu i nie ograniczać kalorii, zanim zaczniesz jakikolwiek program energicznych ćwiczeń, bo prawdopodobnie dieta niskokaloryczna spowolniła przemianę materii. Ćwiczenia przyspieszają wprawdzie metabolizm u większości ludzi, mogą jednak wywołać efekt odwrotny u tych, którzy się głodzili. Najpierw więc przerwij ograniczanie kalorii, a dopiero po paru tygodniach możesz rozpocząć uprawianie ćwiczeń.

Artykuł opracowano na podstawie rozdziału książki Johna Clay’a – Jedz i chudnij.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Rola aktywności fizycznej w odchudzaniu, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Przeczytaj również:

About the author

Autorem wpisu jest Krzysztof Forman - trener personalny i dietetyk.